ΤΟ ΔΙΑΡΚΕΣ ΣΚΑΝΔΑΛΟ ΤΩΝ ΑΝΕΙΣΠΡΑΚΤΩΝ ΠΡΟΣΤΙΜΩΝ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΔΗΜΟΥΣ .

Γράφει: Ο Δημήτρης Καραπάνος

Έπεσε στα χέρια μου το πόρισμα που συνέταξε μία επιτροπή Δημοτικών Συμβούλων του Δήμου Γλυφάδας με πρόεδρο τον ανεξάρτητο πλέον δημοτικό Σύμβουλο κ. Μπενέτο ,σχετικό με το διαρκές σκάνδαλο της μη είσπραξης από τον Δήμο Γλυφάδας των καταλογισθέντων προστίμων εις βάρος διαφόρων παραβατων. Το ίδιο σκάνδαλο εμφανίζεται σε όλους σχεδόν τους Δήμους της χώρας. Θα παρουσιάσω τις διαστάσεις αυτού του σκανδάλου, όπως αναδεικνυεται από τα αναμφισβήτητα στοιχεία που συνέλεξε η παραπάνω η επιτροπή στο τεκμηριωμένο πόρισμα της. Από πρόχειρη δική μου έρευνα παρόμοια στοιχεία και συμπεριφορές διαχείρισης υφίστανται και σε πολλούς άλλους Δήμους.  Έχει συνεπώς γενικότερο ενδιαφέρον το όλο θέμα, γι’ αυτό και το προβάλλω, για την ενημέρωση των Δημοτών όλων των Δήμων, εν όψει μάλιστα των Δημοτικών εκλογών.

Πως στήνονται οι κομπίνες στους Δήμους και ποιοι ευθύνονται για τις απώλειες εσόδων.

Σήμερα όλοι οι Δήμοι της Ελλάδος διαθέτουν δική τους ταμειακή υπηρεσία, η οποία έχει την αποκλειστική ευθύνη της είσπραξης των πάσης φύσεως εσόδων, αλλά και εσόδων τρίτων (όπως πχ του Δημοσίου) τα οποία μέσω των δήμων αποδίδονται στους δικαιούχους. Στο έργο της ταμειακής υπηρεσίας απαγορεύεται αυστηρά από τον Νόμο να παρέμβει το Δημοτικό Συμβούλιο, ο Δήμαρχος, ο Διευθυντής Οικονομικών υπηρεσιών ή οποιοσδήποτε άλλος παράγων του Δήμου. Ο μόνος που έχει δικαίωμα να ελέγξει αν γίνεται σωστά ή όχι η είσπραξη των εσόδων από την ταμειακή υπηρεσία του κάθε Δήμου και σε περίπτωση αδράνειας, να διατάξει καταλογισμούς για διαφυγόντα έσοδα στους υπαλλήλους της ταμειακής υπηρεσίας, είναι ο αρμόδιος Επίτροπος και τα όργανα του Ελεγκτικού Συνεδρίου. Οι ταμειακές υπηρεσίες των Δήμων υποχρεούνται να εφαρμόζουν τον κώδικα είσπραξης Δημοσίων εσόδων και έχουν ακριβώς τις ίδιες αρμοδιότητες και καθήκοντα που έχουν οι αντίστοιχοι έφοροι και ταμειακοί υπάλληλοι των κατά τόπους Δ.Ο.Υ της χώρας. Δυστυχώς στο έργο των υπαλλήλων της ταμειακής υπηρεσίας των Δήμων, παρεμβαίνουν παράνομα Δήμαρχοι, αντιδήμαρχοι και διάφοροι παράγοντες των Δήμων. Άλλοτε για να μην εισπραττονται τα πρόστιμα έγκαιρα, να περνουν οι προθεσμίες και να παραγράφονται, χωρίς να γίνονται κατασχέσεις εις βάρος οφειλετών,προφανώς φίλων και ημετέρων των Δημάρχων κλπ. Άλλοτε να πιεσθουν ευσυνείδητοι υπάλληλοι που αρνούνται να υπογράψουν εντάλματα παράνομης εκταμίευσης χρημάτων από τα ταμεία του Δήμου, για να τους εξαναγκάσουν να τα υπογράψουν! Είναι γνωστό ότι όλα τα εντάλματα εξόφλησης της παράνομης αγοράς των δύο οικοπέδων από τον Δήμο Γλυφάδας συνολικού ύψους 9.000.000 ευρώ περίπου, έγινε με την ευθύνη της υπογραφής του κ. Κόκκορη, διότι η αρμόδια υπάλληλος της ταμειακής υπηρεσίας του Δήμου κ. Βουλιέρη ,αρνήθηκε εγγράφως να τα υπογράψει. Όμως με έγγραφη εντολή του κ. Κόκκορη έγινε η παράνομη εκταμίευση. Γι αυτό κυρίως πέραν άλλων απαράδεκτων ενεργειών του, διώκεται ο Δήμαρχος για κακουργηματική απιστία με τις επιβαρυντικές διατάξεις του νόμου περί καταχραστών του Δημοσίου!!

Χιλιάδες ευρώ σταδιακά χάνονται από τα ταμεία του Δήμου Γλυφάδας!

Στις 29-2-2012 τέθηκε με εισήγηση ως θέμα στο Δ.Σ Γλυφάδας η διαγραφή οφειλών και προστίμων ύψους 462.970,53 ευρώ εις βάρος φυσικών προσώπων ή εταιρειών (33 περιπτώσεις συνολικά) ,τα οποία βεβαιώθηκαν κατά τα οικονομικά έτη 1987 έως 2004. Ως δικαιολογία για την διαγραφή αναγράφεται στην εισήγηση, ότι οι οφειλέτες είναι αγνώστου διαμονής και επί τρία χρόνια δεν έχουν εντοπιστεί ή έχουν πεθάνει χωρίς να αφήσουν περιουσία. Από τις 33 περιπτώσεις οι 10 αφορούσαν τέλη και πρόστιμα κέντρων διασκέδασης,9 παράνομη κατάληψη πεζοδρομίων από βενζινάδικα και εργολάβους ιδιώτες, 8 οφειλές ελλιμενισμού (φέσια κατόχων σκαφών αναψυχής), 4 χρέη καθαρισμού ενοικιασμενων τάφων, δύο πρόστιμα διαφυγόντων δημοτικών τελών από δηλωθείσα μικρότερη επιφάνεια ακινήτων και μία περίπτωση προστίμου για παράνομη διαφήμιση! Στην πρόταση διαγραφής αντέδρασαν πολλοί δημοτικοί σύμβουλοι από όλες τις δημοτικές παρατάξεις. Αρνήθηκαν να εγκρίνουν την διαγραφή του ποσού αυτού από τα βιβλία εσόδων του Δήμου. Ζήτησαν και αποφασίστηκε να συσταθεί επιτροπή και να ελέγξει το όλο θέμα και να εισηγηθεί ανάλογα στο Συμβούλιο. Ορίστηκε επιτροπή με πρόεδρο τον κ. Μπενέτο, μέλος τότε της παράταξης Κόκκορη που αντέδρασε πιο έντονα στην πρόταση της διαγραφής των προστίμων, και τους κ. Τζούβελη και Ακρίβο από την αντιπολίτευση, την κ. Μαυρακάκη από την παράταξη Κόκκορη και τον συνεργαζόμενο με τον κ. Κόκκορη κ. Βάκκα.  Χάρις στην μεθοδική έρευνα και προσπάθεια του κ. Μπενέτου και των κ. Τζούβελη και Ακρίβου που κατά σύμπτωση είναι και οι τρεις πρώην αστυνομικοί, απεκαλύφθησαν απαράδεκτες καταστάσεις αμέλειας και βαρυτατων ευθυνών εις βάρος των συμφερόντων του Δήμου,τις οποίες κατεγραψαν σε ένα άρτια τεκμηριωμένο πόρισμα.Το πόρισμα παρέδωσαν στην τότε αντιδήμαρχο Οικονομικού κ.Ζαμπετονιδου και το κοινοποίησαν στην επίτροπο στην Καλλιθέα και στο Ελεγκτικό Συνέδριο για τις περαιτέρω ενέργειες των, αφενός για καταλογισμό των ποσών που χάθηκαν λόγω παραγραφής στους υπαίτιους που αδράνησαν για την είσπραξη των και αφετέρου, να ενημερωθεί ο Εισαγγελέας Οικονομικού Εγκλήματος,προφανως για την αναζήτηση και καταλογισμο ποινικών ευθυνών. Το πόρισμα αυτό αρνήθηκε και δεν το υπέγραψε ο κ. Βάκκας, ενώ η κ. Μαυρακάκη καίτοι ορίσθηκε μέλος της Επιτροπής δεν συμμετείχε σε καμία συνεδρίαση και ούτε αυτή το υπέγραψε!Η κ.Ζαμπετονιδου ως αρμόδια και σε συνεργασία με την πρόεδρο κ.Σάκκου, οφειλαν να φέρουν προς συζήτηση το πόρισμα στο Δ.Σ για να αποφασίσει σχετικά. Μεχρι σήμερα το πόρισμα έχει ξεχαστεί σε κάποιο συρτάρι!!Έν το μεταξύ ο χρόνος κυλάει,οι προθεσμίες εξόφλησης χάνονται, τα πρόστιμα το ένα κατόπιν του άλλου παραγραφονται!!

Τι διαπίστωσε και τι πρότεινε η Επιτροπή

Στο σχετικό πόρισμα οι τρεις από τους πέντε της επιτροπής (κ. Μπενέτος, Ακρίβος, Τζούβελης) παραθέτουν το νομικό πλαίσιο που αφορά την είσπραξη των εσόδων από τους Δήμους. Εντός ποιάς προθεσμίας, με ποιες διαδικασίες, ποιοι είναι αρμόδιοι, πότε παραγράφονται, πως αναστέλλεται η παραγραφή, πότε και πως επιβάλλεται να προβαίνει ο Δήμος σε κατασχέσεις εις βάρος της περιουσίας των οφειλετών.κλπ. Από τις 33 περιπτώσεις διαγραφής χρεών που πρότεινε η εισήγηση προς το ΔΣ, η επιτροπή στο πόρισμα της μόνο με τις 11 από αυτές συμφώνησε και συναίνεσε για την διαγραφή. Μονο σε αυτές τις 11 περιπτώσεις είχε παρελθει 20ετια αφ’ ότου βεβαιώθηκαν τα χρέη και τα πρόστιμα των οφειλετών,οπότε σύμφωνα με την νομοθεσία επήλθε αυτοδίκαιη παραγραφή! Ευτυχώς που το συνολικό ποσό που αυτοδίκαια παραγράφηκε και για τις 11 αυτές περιπτώσεις ανέρχεται μόνο σε 3.875,6 ευρώ. Για τις υπόλοιπες 22 περιπτώσεις συνολικού ποσού 462970,53 – 3875,6 = 459.094,94 ευρώ, το οποίο κατά την εισήγηση που πήγε στα μέλη του ΔΣ προτάθηκε να διαγραφεί, η επιτροπή μετά από απλές και στοιχειώδεις προσπάθειες αναζήτησης των οφειλετών, εντόπισε αρκετούς από αυτους ή τους κληρονόμους των. Επειδή δεν είχε παρέλθει 20ετία μέχρι την 30-9-2012, όταν συνέταξαν το πόρισμα τους και συνεπώς δεν είχε αυτοδίκαια παραγραφεί το χρέος,απεδειξαν τα τρία παραπάνω μέλη της επιτροπής με τον τρόπο που ενήργησαν, ότι ο Δήμος έχει ακόμη την δυνατότητα να διασώσει ολόκληρο το ποσό των 459.094,94 ευρώ και να μπει στο ταμείο του Δήμου!! Παραθέτω τρεις χαρακτηριστικές περιπτώσεις οφειλετών του Δήμου (αγνώστου διαμονής κατά τους αρμοδίους στον Δήμο) τους οποίους εύκολα εντόπισε ο κ.Μπενέτος και τα άλλα δύο μέλη της επιτροπής, όπως αναλυτικά περιγράφουν στο πόρισμα τους. Περιπτώσεις που αποδεικνύουν ,πόσο ‘’ελαφρά τη καρδία’’ απεμπολούνται τα δικαιώματα του Δήμου και χάνονται τεράστια και σίγουρα ποσά εσόδων από το ταμείο του Δήμου.

α) Ο οφειλέτης Π.Α εκμεταλλευόταν κατάστημα υγειονομικού ενδιαφέροντος ως νόμιμος εκπρόσωπος και είναι εγγεγραμμένος για οφειλή στους βεβαιωτικούς καταλόγους για τέλος 5% ως εξης: 1) τη 3-8-1998 για ποσό 759,12 ευρώ για τέλος ,και 7.073,83 ευρώ για πρόστιμο. 2) την 1-7-1996 για ποσό 17.801.08 ευρώ για τέλος, και 5.340,83 για πρόστιμο. 3) την 1-4-1998 για ποσό 15.786,80 ευρώ για τέλος, και 7.893,40 ευρώ για πρόστιμο. 4) την 3-11-1998 για ποσό 46.042,56 ευρώ για τέλος, και 46.042,56 ευρώ για πρόστιμο.Συνολο οφειλής :146.740,18 ευρω

Στα πλαίσια αναζήτησης του, διαπιστωθηκε ότι ο ίδιος σήμερα λειτουργεί κατάστημα υγειονομικού ενδιαφέροντος στην περιοχή της Γλυφάδας. Είναι αντικείμενο ελέγχου των αρμοδίων αρχών να εξακριβωθεί εάν η άδεια είναι στο όνομα του ή τυγχάνει νόμιμος εκπρόσωπος του καταστήματος και πως χορηγήθηκε η άδεια, αφού σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 285 του νέου Δ.Κ.Κ ορίζεται ότι προϋπόθεση για την χορήγηση οποιασδήποτε μορφής αδειών από τους Δήμους είναι η μη ύπαρξη εις βάρος του ενδιαφερόμενου, βεβαιωμένων ληξιπρόθεσμων οφειλών προς αυτούς.

β) Ο οφειλέτης Ψ.Γ εγγεγραμμένος στο βεβαιωτικό κατάλογο τελών την 1-4-1998 για οφειλή ελλιμενισμού,φέρεται ως κάτοικος επί της οδού Π. Πέτρου 47 στην Γλυφάδα.Αναζητήθηκε και στα πλαίσια αυτά ο υιός του επικοινώνησε Τ/Φ με τον δημοτικό σύμβουλο κ. Μπενέτο και αφού έλαβε γνώση της οφειλής αυτής ,δήλωσε ότι ο πατέρας του απεβίωσε,στο παρελθόν είχε διατελέσει δημοτικός σύμβουλος του Δήμου και ο ίδιος δεν γνώριζε περί της οφειλής αυτής. Στην προκείμενη περίπτωση αφού η οφειλή βεβαιώθηκε την 1-1-1998 η παραγραφή της απαίτησης θα λάβει χώρα την 1-1-2018!

γ) Ο οφειλέτης Μ.Ι εγγεγραμμένος στον βεβαιωτικό κατάλογο την 1-8-1995 με Α/Α 15 για αυθαίρετη κατάληψη κοινόχρηστου χώρου φερόμενος ως κάτοικος Αθηνών Αγ. Βαρβάρας 25, ειδοποιηθηκε από συγγενικό του πρόσωπο και επικοινώνησε με το Δημοτικό Σύμβουλο κ. Μπενέτο. Ελαβε γνώση για τη σύσταση της Επιτροπής και την αναζήτηση του.Εδήλωσε ότι τυγχάνει επαγγελματίας λαϊκών αγορών ,ότι την παράβαση την βεβαίωσε όργανο της δημοτικής αστυνομίας και εξέφρασε την απορία του για την αναζήτηση αυτήν. Και στην προκειμένη περίπτωση η παραγραφή της απαίτησης θα λάβει χώρα την 1-8-2015!

Η προσωπική μου εμπειρία ως Αντιδημάρχου Οικονομικών

Κλείνοντας την παρουσίαση αυτού του κατ’ εξακολούθηση σκανδάλου που δυστυχώς υφίσταται σε πολλούς Δήμους και διαιωνίζεται λόγω των υφισταμένων πελατειακών αντιλήψεων και της αθέμιτης ψηφοθηρίας αδίστακτων δημοτικών παραγόντων, οφείλω να συνεισφέρω και την δική μου εμπειρία από την βραχύβια παρουσία μου ως αρμόδιος Αντιδήμαρχος Οικονομικού στο Δήμο Γλυφάδας. Βρήκα όταν ανέλαβα συσωρευμενα πρόστιμα μη εισπραχθέντα, από βεβαιωμένες παραβάσεις του κώδικα οδικής κυκλοφορίας συνολικού ύψους άνω των 200.000 ευρώ. Αψηφώντας το όποιο κόστος, επιμελήθηκα της κατά τον νόμο έγγραφης ειδοποίησης όλων των υποχρεων για την εξόφληση των. Βρήκα επίσης ανεξόφλητα χρέη και πρόστιμα επί σειρά ετών εις βάρος διαφημιστικών εταιρειών ύψους άνω των 3,5 εκατομμυρίων. Επιμελήθηκα τεκμηριωμένων εισηγήσεων προς το Δημοτικό Συμβούλιο για λήψη περαιτέρω δικαστικών μέτρων για την είσπραξη των. Περιέργως η σχετική συζήτηση άλλοτε αναβάλλονταν, άλλοτε προ της συζήτησης αποχωρούσαν αρκετοί σύμβουλοι και μέναμε χωρίς απαρτία. Τα ίδια υπέστη και ο αντικαταστάτης μου κ. Νικολάου μετά την παραίτηση μου, μέχρι που και αυτός αντικαταστάθηκε παρανόμως για να δικαιωθεί όμως στη συνέχεια με δικαστική απόφαση. Σήμερα πάνω από 4.000.000 ευρώ από τέλη και πρόστιμα παρανόμων διαφημίσεων έχουν οριστικά χαθεί για τον Δήμο μας,διοτι έν το μεταξύ, οι διαφημιστικες εταιρείες έχουν πτωχεύσει!! Οφείλω τέλος να επισημάνω ότι κατά τον κανονισμό διαχείρισης των μαρινων, τα τέλη ελλιμενισμού σκαφών καταβάλλονται προκαταβολικά,αλλιώς δεν χορηγείται η έγκριση ελλιμενισμού. Συνεπώς είναι βέβαιο ότι κάποιοι παρανομησαν, όταν εμφανίζονται χρέη από τέλη ελλιμενισμού στο ταμείο του Δήμου και μάλιστα να ζητείται η διαγραφή αυτών , όπως ζητήθηκε στην απαράδεκτη εισήγηση προς το ΔΣ.Απαράδεκτη, διότι καταφανεστατα βλάπτει τα συμφέροντα του Δήμου, όπως απέδειξε και η υπό τον κ. Μπενέτο Επιτροπή που όρισε το δημοτικό Συμβούλιο,αλλά επισήμως δεν έχει ενημερωθεί ακόμη το Συμβούλιο με συνευθύνη της προέδρου κ.Σάκκου,της τότε αρμοδίας Αντιδημάρχου κ.Ζαμπετονιδου,αλλά και των μετέπειτα μέχρι σήμερα διαδόχων της στην αντιδημαρχια οικονομικού. Διερωτώμαι , θα φιλοτιμηθεί κανείς δημοτικός Σύμβουλος να θέσει το θέμα και να ζητήσει εξηγήσεις μετά από αυτό το δημοσίευμα, για την μεχρι σήμερα εγκληματική αδιαφορία να συζητηθεί το πόρισμα της επιτροπής στο Συμβούλιο και να ληφθούν τα αναγκαία μέτρα διάσωσης μισού εκατομμυρίου ευρώ περίπου που σταδιακά χάνονται λόγω παρελεύσεως 20ετιας,γεγονός που οδηγεί αυτόματα σε αυτοδίκαιη παραγραφή;(!!)

αφήστε ένα σχόλιο


τρία + 1 =