Εθνικό Έγκλημα το κλείσιμο του Ταμείου Εθνικής Οδοποιίας (ΤΕΟ)

Γράφει:  Ο Δημήτρης Καραπάνος

Πρόσφατα η κυβέρνηση ανακοίνωσε, ότι μεταξύ άλλων κρατικών Οργανισμών που θα κλείσουν,ειναι και το Ταμείο Εθνικής Οδοποιίας (ΤΕΟ). Δεν μπήκε στον κόπο να εξηγήσει το πώς και γιατί.Με το κλείσιμο θα βελτιωθούν τα οικονομικά του κράτους; Θα μειωθεί το Δημόσιο χρέος; Θα ωφεληθεί ο Έλληνας πολίτης; Σε όλα αυτά τα ερωτήματα η απάντηση είναι ΌΧΙ, όπως αποδεικνύεται από τα παρακάτω στοιχεία που παραθέτω στην συνέχεια. Το ΤΕΟ ιδρύθηκε το 1927 και έκτοτε μέχρι σήμερα λειτουργεί με αυτόνομο προϋπολογισμό χωρίς να επιβαρύνει το κρατικό προϋπολογισμό, έχοντας μοναδικό μέτοχο το Ελληνικό Δημόσιο. Μέχρι το 2008 τα έσοδα του ΤΕΟ προέρχονταν από τη διαχείριση των σταθμών διοδίων στις εθνικές οδούς, από εκμετάλλευση παρόδιων εκτάσεων και ποσοστά από έσοδα ασφαλίστρων αυτοκινήτων, οδικών παραβάσεων και τελών μηχανημάτων έργων. Το 2007 με τους τέσσερις Νόμους Σουφλιά (3555, 3559, 3605, 3621) όλο σχεδόν το Εθνικό οδικό δίκτυο παραδόθηκε στους μεγαλοεργολάβους με τις περίφημες συμβάσεις παραχώρησης.

Κράτος και εργολάβοι μας ληστεύουν!

Οι εργολάβοι έκτοτε επί έξι χρόνια εισπράττουν τα διόδια κατά παράβαση της Ευρωπαϊκής νομοθεσίας, αφού πρώτα τα υπερδιπλασίασαν με την υποχρέωση να κατασκευάσουν τους δρόμους,όποτε ευαρεστηθουν,παραβιαζοντες κάθε συμβατικό χρονοδιαγραμμα μέχρι σήμερα. Κατά την Ευρωπαϊκή νομοθεσία η επιβολή και η είσπραξη διοδίων σε οδικές αρτηρίες είναι νόμιμη υπό δύο προϋποθέσεις. 1ον) Ο δρόμος να είναι τεχνικά άψογος, με πλήρη σήμανση, πάρκιν σταθμεύσεων και κέντρων παροχής υπηρεσιών για τους διακινούμενους, και 2ον) να υπάρχει απαραιτήτως εναλλακτική οδική επιλογή μεταφοράς χωρίς καταβολή διοδίων. Στην Ελλάδα, την χώρα της ανομίας, κράτος και μεγαλοεργολάβοι παραβιάζουν την Ευρωπαϊκή νομοθεσία, δυστυχώς και με την ανοχή της Δικαιοσύνης. Το μεν κράτος, επιτρέπει την είσπραξη διοδίων έστω και σε μισοτελειωμένους δρόμους, χωρίς να έχει φροντίσει να υπάρχει δευτερεύουσα οδική σύνδεση για την ίδια διαδρομή χωρίς διόδια, όπως απαιτεί το Ευρωπαϊκό Δίκαιο που από χρόνια έχει ενσωματωθεί στο Εθνικό μας Δίκαιο και οφείλουμε να το τηρούμε. Οι δε εργολάβοι μας ‘’στήνουν καρτέρι’’ και μας ληστεύουν κανονικά, χωρίς να μας προσφέρουν καμία υπηρεσία άνετης γρήγορης και ασφαλούς μετακίνησης, αλλά ακριβώς το αντίθετο. Η ανεξάρτητη (;;) Δικαιοσύνη μας, αντί να περιαδράξει κάθε παραβάτη,” μπουζουριάζει” τους πιο ατίθασους από τα θύματα αυτής της αισχρής ληστείας, που τολμουν να αντισταθούν σηκώνοντας τις μπάρες των διοδίων χωρίς να πληρώνουν!

Αναντικατάστατος ο ρόλος του ΤΕΟ

Μετά την υπογραφή των συμβάσεων παραχώρησης των Εθνικών Οδών στους εργολάβους το 2007, περιορίστηκαν δραστικά τα έσοδα του ΤΕΟ. Εισπράττει έκτοτε διόδια σε δύο σημεία, στα Μάλγαρα έξω από την Θεσ/νίκη και στην έξοδο της υποθαλάσσιας σήραγγας Ακτιου-Πρεβέζης. Εν τούτοις το ΤΕΟ είναι από τις ελάχιστες ΔΕΚΟ που είχε πάντοτε και παρουσιάζει και μετά το 2007,αυξημένη κερδοφορία μέχρι σήμερα, διατηρώντας πολύ χαμηλά διόδια έναντι των ιδιωτών εργολάβων. Τα διόδια Αθήνα – Θεσσαλονίκη όταν την διαχείριση είχε το ΤΕΟ ανήρχοντο σε 18 ευρώ. Μετά τις παραχωρήσεις στους μεγαλοεργολάβους αυξήθηκαν σε 50 ευρώ! Στην γέφυρα Ρίου – Αντιρρίου τα διόδια είναι 13,2 ευρώ και τα εισπράττουν οι μεγαλοεργολάβοι. Στην ίσης διαδρομής με την γέφυρα, υποθαλάσσια διέλευση της σήραγγας Ακτιου -Πρέβεζας ,τα διόδια είναι 3 ευρώ και εισπράττονται από το ΤΕΟ! Εύκολη η σύγκριση και το συμπέρασμα για την αναγκαιότητα διατήρησης του ΤΕΟ προς όφελος των διακινούμενων πολιτών και της Εθνικής Οικονομίας. Όμως το ΤΕΟ επιτελούσε και ένα τεράστιο Εθνικό έργο διεθνούς εκπροσώπησης της χώρας μας. Παράλληλα κατέχει μια τεράστια τεχνογνωσία, την οποία όπως διαφαίνεται εποφθαλμιούν να αρπάξουν διάφοροι επιτήδειοι. Το ΤΕΟ είναι ο επίσημος εκπρόσωπος της Ελλάδας σε Ευρωπαϊκούς και Διεθνείς φορείς. Είναι ιδρυτικό μέλος και μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της ASECAP η οποία είναι η Ευρωπαϊκή Ένωση των Αυτοκινητόδρομων με διόδια. Συμμετέχει επίσης στην διεθνή Ομοσπονδία Δρόμων. Τα τελευταία 30 χρόνια συμμετέχει σε διάφορα συγχρηματοδοτούμενα Ευρωπαϊκά προγράμματα, μέσω των οποίων έχουν εισρεύσει στη χώρα μας σημαντικές χρηματοδοτήσεις και τεχνογνωσία. Στις σχετικές οδηγίες και κανονιστικές αποφάσεις της ΕΕ είχε ενεργό συμμετοχή, εκπροσωπώντας την Ελλάδα και προασπιζόμενο τα Ελληνικά συμφέροντα κατά την διατύπωση των τελικών κειμένων. Είναι ο μοναδικός Δημόσιος φορέας που έχει την τεχνογνωσία και υλικοτεχνική υποδομή διαχείρισης των αυτοκινητόδρομων και διοδίων. Μετά τις παραχωρήσεις των Εθνικών Οδών στους μεγαλοεργολάβους, το ΤΕΟ προχώρησε παρά την μείωση των εσόδων του σε επενδύσεις υλικοτεχνικής υποδομής, συμπιέζοντας το λειτουργικό κόστος και διατηρώντας το ύψος των εσόδων. Συγκεκριμένα μηχανογραφήθηκε κάθε δραστηριότητα . Δημιουργήθηκε υποδομή διαλειτουργικότητος για ηλεκτρονικά διόδια και τέθηκε ήδη σε εφαρμογή. Δημιουργήθηκε σύγχρονο και πλήρες εξοπλισμένο κέντρο ελέγχου των διοδίων και των εθνικών οδών σε 24ωρη βάση, γεγονός ασφαλώς που δεν άρεσε στους ασύδοτους μεγαλοεργολάβους με τις ισχυρές πάντοτε πλάτες σε κάθε κυβέρνηση. Το ΤΕΟ σήμερα με την τεχνική υποδομή και τεχνογνωσία που διαθέτει, μπορεί να ελέγχει τα έσοδα του Ελληνικού Δημοσίου με δικά του μέσα, από τις συμβάσεις παραχώρησης, γεγονός που επίσης δεν αρέσει στους μεγαλοεργολάβους που θέλουν να είναι ανεξέλεγκτοι. Με τις υποδομές και την τεχνολογία αυτή, μπορεί να αναλάβει τη διαχείριση και λειτουργία του συνόλου των υπολοίπων αυτοκινητοδρόμων που δεν έχουν ακόμη παραχωρηθεί σε ιδιώτες, όπως πχ η Εγνατία Οδός. Την τελευταία 10ετία (2002 μέχρι 2012) το ΤΕΟ όπως προκύπτει από τους ισολογισμούς του, είχε κύκλο εργασιών πάνω από ένα δισεκατομμύριο ευρώ και για την ακρίβεια 1.007.328.000 ευρώ. Όλα αυτά τα χρόνια από της συστάσεως του ΤΕΟ μέχρι σήμερα (με πάντα κερδοφόρα αποτελέσματα κλεισίματος ισολογισμών) το προϊόν της κερδοφορίας του, διατέθηκε για την χρηματοδότηση της συντήρησης του Εθνικού Δικτύου και τα τελευταία χρόνια για το δευτερεύον οδικό δίκτυο το οποίο είναι εκτός παραχωρήσεων και δεν συντηρείται από κανένα άλλο φορεα ή τους παραχωρησιούχους μεγαλοεργολάβους. Τα ποσά που διέθεσε το ΤΕΟ την τελευταία 10ετία για αυτούς τους σκοπούς ,ανήλθαν σε 747.228.781 ευρώ! Από όλα αυτά τα στοιχεία, προκύπτει σαφώς το συμπέρασμα, ότι η κατάργηση του ΤΕΟ είναι πράξη κατάφωρα επιζήμια και ισοδυναμεί με Εθνικό έγκλημα. Με την κατάργηση του ΤΕΟ, ουσιαστικά παραδίδεται ο πλήρης έλεγχος και η εποπτεία του Εθνικού Οδικού Δικτύου σε ιδιωτικά συμφέροντα εργολάβων τα οποία ήδη εκμεταλλεύονται ληστρικά της μεγάλες οδικές αρτηρίες που έχουν παύσει στην ουσία να είναι δημόσιες. Ταυτόχρονα το Δημόσιο συμφέρον παραμένει απροστάτευτο έναντι των βέβαιων αυθαιρεσιών και των μελλοντικών εκβιασμών των εργολάβων, αφού ο μοναδικός φορέας που μπορεί να ελέγξει τους παραχωρησιούχους εργολάβους εκ μέρους του Δημοσίου θα έχει καταργηθεί!

Εγκληματική σιωπή σε αμείλικτα ερωτήματα!

Το αρμόδιο Υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών προσπάθησε ανεπιτυχώς να δικαιολογηθεί για την κατάργηση του ΤΕΟ λέγοντας ότι υπάρχουν άλλοι καταλληλότεροι φορείς για να υποκαταστήσουν το ΤΕΟ, χωρίς να αναφέρει έστω και έναν!

Η εγκληματική κατάργηση του ΤΕΟ μόνο προβλήματα και μάλιστα με μεγάλο κόστος θα επιφέρει, χωρίς να δημιουργεί κανένα όφελος στο κράτος και στους πολίτες, εκτός των μεγαλοεργολάβων που τρίβουν τα χέρια τους από απόλυτη ικανοποίηση. Ποιος ή ποιοι φορείς θα αναλάβουν την εκπροσώπηση της Ελλάδος στους διεθνείς Οργανισμούς; Ποιοι φορείς θα εποπτεύουν το Οδικό Δίκτυο εκ μέρους του κράτους; Ποιοι θα αναλάβουν την διαχείριση και εκμετάλλευση των παρόδιων εκτάσεων; Ποιος θα αναλάβει την διαχείριση της υποδομής διαλειτουργικότητος των διοδίων για την οποία το ΤΕΟ επένδυσε εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ; Ποιος θα αναλάβει την συντήρηση του Οδικού Δικτύου που συντηρούσε το ΤΕΟ μέχρι σήμερα; Με ποιόν φορέα η κυβέρνηση στο μέλλον θα μπορεί να ελέγξει τις συμβάσεις παραχώρησης τον όγκο των εισπράξεων και τα κέρδη, ώστε να μπορεί αν επεμβαίνει αποτελεσματικά στην τιμολόγηση των διοδίων έναντι παράλογων αυξήσεων των παραχωρησιούχων εργολάβων; ποια η τύχη των κοινοτικών προγραμμάτων που διαχειριζονταν το ΤΕΟ; Σε όλα αυτά τα ερωτήματα καμιά απάντηση επίσημη δεν δόθηκε. Όπως δεν δόθηκε και για το ποια θα είναι η περαιτέρω τύχη των υπαλλήλων του ΤΕΟ που μάλλον οδεύουν προς την ανεργία μαζί με τους άλλους 1.500.000 ανέργους που δημιούργησαν τα μνημόνια και τα αμέτρητα άλλα καταστρεπτικά και ολέθρια μέτρα συρρίκνωσης και καταστροφής της Οικονομίας μας, όπως αυτό της κατάργησης του ΤΕΟ.

Κόμματα και βουλευτές στη ….’’μούγκα’’

Δυστυχώς οι βουλευτές όλων των κομμάτων όταν ανακύπτουν σοβαρότατα θέματα κατάφωρης βλάβης του Δημοσίου συμφέροντος και ταυτόχρονη σκανδαλώδης εξυπηρέτηση μεγαλοεργολάβων, (όπως εν προκειμένω) κατά κανόνα σιωπούν ή αντιδρούν χλιαρά με προσεγμένες ερωτήσεις προς τους αρμοδίους Υπουργούς, για να τηρούνται τα προσχήματα και κανένας να μην θίγεται, ούτε να προκαλείται ανησυχία στους μεγαλοεργολάβους. Ιδιαίτερα μάλιστα, αν οι μεγαλοεργολάβοι διαθέτουν κανάλια και ελέγχουν ποιος θα εμφανιστεί και ποιος θα κοπεί από αυτά. Έτσι πάνω – κάτω παίζονται τα παιγνίδια διαπλοκής και διαμορφώνονται οι σχέσεις συμπεριφορών μεταξύ πολιτικών και μεγαλοεπιχειρηματιών επί χρόνια στη χώρα μας. Με εξέπληξε όμως θετικά μία νεαρή βουλευτίνα η κ. Ραχήλ Μακρή η οποία πήγε κόντρα σε τέτοιες συμπεριφορές, δεν ‘’μάσησε’’ τα λόγια της και κατέθεσε μία αποκαλυπτική ερώτηση προς τους Υπουργούς Οικονομικών, Μεταφορών και Δικαιοσύνης ζητώντας συγκεκριμένες απαντήσεις. Παρεθεσε ακλόνητα στοιχεία που αποδεικνύουν το επιζήμιο της καταργήσεως του ΤΕΟ για την Εθνική Οικονομία. Τα στοιχεία αυτά μαζί με το περιεχόμενο της ερώτησης της προς τους υπουργούς με τίτλο: «Κλείσιμο του ΤΕΟ με σκοπό το ολοκληρωτικό ξεπούλημα του Εθνικού Οδικού Δικτύου στους γνωστούς μεγαλοεργολάβους» τα κοινοποίησε στην Εισαγγελέα Διαφθοράς κ. Ράικου και τους Οικονομικούς Εισαγγελείς κ. Αθανασίου και Μπρη για δικές τους περαιτέρω ενέργειες! Μπράβο της που τόλμησε, γιατί είναι βέβαιο και το γνωρίζει ότι στην οθόνη του MEGA τουλάχιστον, δεν πρόκειται να ξαναβγεί ποτέ. Προσωπικά την ευχαριστώ, καίτοι δεν την γνωρίζω, διότι μου έδωσε το ερέθισμα να γράψω αυτό το άρθρο.

 

αφήστε ένα σχόλιο


1 − = μηδέν